As fi vrut sa-i spun „La multi ani profesore”

MediumPic632759403323437500

As fi vrut da!Pentru ca numele lui va ramane toata viata in inima mea.Azi „sefu” sau „jefe” cum ii spuneam noi-adica profesoul Cuza Mihai – ar fi implinit 64 de ani!E putin ciudata senzatia ce o incerc acum.E ca si cum ai incerca sa versi o cantitate mare de apa dintr-o sticla cu gatul prea mic..nu vrea sa curga.Am atatea amintiri in cap si atatea forme de viata inspirate de el incat nu stiu ce ar fi potrivit sa-mi amintesc intai,sa va amintesc …celor carora v-a fost profesor.

Profesor de matematica, fost director al Liceului din Gura Humorului, Cuza Mihai a fost unul din intemeietorii scolii de la Gura Humorului prin atitudinea sa si prin capacitatea lui de a forma elevi straluciti la matematica.Am avut si noi sansa sa-l prindem in viata si onoarea de a fi ultima generatie careia i-a fost diriginte si pe care a lansat-o spre panta asta abrupta pe care suntem!Poate pentru multi a fost un om rau pentru ca era sever,unii l-au batut,l-au vorbit de rau,l-au ucis ….spiritual.Cu toate astea pentru mine si pentru multi a ramas un atlet al matematicii.Un „antrenor” care a refuzat sa ne lase sa fim prosti,care stia ce conteaza in viata, stia tot ceea ce noi nu aveam de unde sti. De cate lucruri din viata asta iti aduci aminte cu bucurie si stima toata viata? As incerca sa le pun pe o hartie si insirandu-le sa fac o clasificare a ceea ce conteaza in viata. Apoi sa le compar cu ceea ce credem noi ca ar conta. Oare ceea ce uram si detestam intr-o zi poate sa se dovedeasca lucrul cel mai de pret apoi?

Intrebarea asta defineste perioada in care ne-a fost profesor.De multe ori luam bobarnace,castane,rigle sau adevarati pumni in cap.De multe ori il injuram il acuzam,ne indignam sau plangeam chiar.De tot atatea ori se aseza cate o caramida indestructibila la baza formarii nostre.E ca si cum ti-ar fi zidit cineva casa cu forta:nu vezi rostul acelor bucati de piatra una peste alta…una peste alta…si iar insirate tot asa de jur imprejurul unui perimetru.Ba chiar unii iau barosul si le darama spunand ca stiu sa faca ei mai bine. Dar la un moment dat vezi ca se ridica ceva pe acele pietre si e ceva ce-ti place si mai ales…dureaza.Cred ca toti se intrebau: „la ce-mi folosesc atatea integrale”?Pe toti cei care au gasit raspunsul ii felicit, pe ceilalti ii indemn la introspectie.Eu unul ma simt multumit de toata atitudinea pe care am avut-o atunci ,pentru unii de „tocilar” pentru altii „antisocial”.Si acum mai sunt caracterizat in fel si chip dar nu-mi pasa….

Azi e una din acele zile senine de toamna. Ma uit pe geam si am senzatia ca a incepus scoala. Ea a inceput dar n-a mai inceput si pentru mine. Nu am cum sa nu-mi amintesc de el care ne astepta in clasa cu figura lui dura si cuvintele simple de bun venit care se sfarseau rapid cu orarul…pentru ca timpul inseamna matematica si maine umplem deja 20 de pagini de „ea”.Asa senine ca acum erau zilele acelea cand ajungand acasa manacm in fuga si alergam sa profitam de prima zi de scoala….fara teme:).Si tot asa era si ziua in care am plecat pe Ceahlau….
Aflasem ce insemna „teapa”….eram cu sufletul deschis ca diafragma la 1000.Se imprimau toate chestiile atunci acolo…in interior.Am ajuns in fata scolii sperand ca nu mergem din nou cu „taradaica”.Am avut „noroc” …era un autobuz adica o taradaica mai mare.Sefu era un om credincios in ciuda unor fapte ale sale care nu afirmau asta.Dar numai Dumnezeu stie sufletul omului.Am oprit si de data asta la pr.Roman sa luam o sticla de aghiazma din ardeal.Noi chiar credeam la inceput pana am vazut ca are efect ametitor si pana la prima oprire fata domnului diriginte era rosie si zambitoare.Dar asa in starea aste avea puterea sa urce si pe everest cred.Sau credeam ca are.Asa am crezut si in una din acele zile cand dupa o noapte metilizata la greu cu alexandrion and co. am urcat pe ceahlau.Cuza era in forma de cu dimineata …servise ceva de intarire.S-a asezat in fruntea plutonului..nea Sorin la coada si am plecat.Din popas in popas am ajuns sus de tot.La un moment dat am observat ca in frunte nu mai era el..dar unde era?Dupa cateva secunde de nedumerire l-am localizat esuat pe o margine de poteca.Era sub supravegherea lui Nita si a lu’ Lupei…si Popovici parca isi dadea cu parerea.Oricum experti in situatii de urgenta.Dupa cateva manevre de evacuare a „apei calde”si-a mai revenit si usor usor, sprijinit am fost in stare sa continuam.La plecare …fraza care a provocat spasme de ras ani la rand:

„Baieti….am baut doi litrii de rom si …mi-a dat mai devreme domnu’ Toma doua mere….atat de rau mi s-a facut de la merele aleaa….”
…va urma

3 păreri la “As fi vrut sa-i spun „La multi ani profesore”

  1. Pingback: Mihai Cuza – diriginte, profesor, super-erou (15.09.1945 – 17.01.2006) « Lapsus Calami

  2. …Viata lui a inceput intr-o zi de scoala si s-a terminat aproximativ odata cu semestrul 1, 61 de ani mai tarziu… Ce`a ramas in urma?… generatii intregi de OAMENI. Ma bucur ca am avut onoarea sa fiu dascalita de asa un om si chiar de am primit ceva castane, odata cu ele au venit si invataturi de pret. In memoria domnului profesor am adunat cateva castane cu gandul ca ma vor trezi la realitate, ca si cele de odinioara🙂 La multi ani domnului profesor, sa`i fie tarana usoara.

  3. SuperMathMan pe mine cel putin m-a facut sa iubesc matematica, si chiar daca uneori ne-am razvratit, ni s-a parut incorect ceva, mereu ne lua apararea in fata oricui, si sunt sigura ca a tinut foarte mult la noi. Iar la fiecare sfarsit de an, Irina, Andreea, eu, stiam foarte bine ca orice probleme ar fi fost, majoritatea erau iertate. Si imi amintesc cu mare drag ce fericit a fost ca noi l-am rugat atat de mult sa nu „ne lase” pentru postul de inspector. Chiar daca acel post poate ar fi fost mai bun pentru dumnealui, tin sa cred ca mai mult am contat noi🙂

Lasă un răspuns

